האישה – עזר כנגדו

יצירת האישה בהתבוננות קצרה בפסוקים שלנו העוסקים בבריאת האישה, עולות שתי שאלות. השאלה הראשונה היא: מה פירוש המילים "עזר כנגדו". לכאורה, אלו מילים שסותרות זו את זו. הרי המילה "עזר" – פירושה עזרה וסיוע. והמילה "כנגדו" – פירושה התנגדות. והשאלה העולה מאליה, האם האישה נבראה כדי לעזור לאדם או כדי להיות נגדו? שאלה נוספת שעולה […]

מעלת האדם נתונה לבחירתו

האדם והבהמות יחדיו בבריאת העולם נבראו ברואים רבים ושונים. בריאתם של כל נבראים אלו לא נעשתה ביום אחד, אלא נחלקה לכמה ימים ולפי חשיבותם של הנבראים. כלומר, בכל יום שעבר, ברא ה' נבראים חשובים ונעלים יותר מהבריאות שנבראו ביום שקדם לו[1]. לדוגמא: ביום החמישי ברא ה' את הדגים והעופות, הנחותים מבין בעלי החיים. (דבר זה […]

צדקותו של יוסף

ידוע ומפורסם בפרשות הקודמות בספר בראשית[1], סיפרה התורה על השתלשלות הגעתו של יוסף למצרים. וכיצד היה דבר זה מאת ה', כדי שיזון ויכלכל את אביו, אחיו וכל בני משפחתם בשנות הרעב[2]. בפסוקנו זה, שבה התורה ומודיעה לנו, כי: "יוסף היה במצרים". הדבר תמוה: הלא הדבר כבר ידוע ומפורסם, שבעקבותיו אירעו כל המאורעות האמורים בפרשות הקודמות. […]

מניין בני ישראל

"ואלה" ולא "אלה" חומש שמות פותח במניין שמות בני יעקב אשר ירדו לארץ מצרים. ובעצם, מספרת לנו התורה על תחילתה של הגלות הקשה. הזכרת השמות נפתחת במילים: "ואלה שמות בני ישראל". תחילת החומש החדש – ספר שמות – היא גם תחילתו של עניין חדש לגמרי (חומש בראשית מסתיים בפטירתו של יוסף הצדיק). מדוע אם כן, […]